pondělí 25. dubna 2011

VÍTE, ŽE HOUBA MÁ PODHOUBÍ A CO TO JE FOTOSYNTÉZA? PAK PRO VÁS BUDE STÁTNÍ MATURITA Z BIOLOGIE HRAČKA.

Já jsem si na české školství stěžoval opravdu jen málokdy. Na gymnáziu jsem nepatřil mezi ty, kteří odhodlaně hájili moderní metody, vždycky jsem byl spíš zastáncem frontálního výkladu, něco ve stylu chalk and talk. Diskutovat o věci samozřejmě můžeme, ale až tehdy, kdy o ní budeme sami něco vědět. V opačném případě jsou podle mého debaty nevěcné, bezduché, a tedy téměř zbytečné. Teď je mi ale opravdu smutno, když vidím, kam náš vzdělávací systém (proti kterému jsem dosud nic až tak zásadního nenamítal) spěje. Asi se taky přidám ke kverulantům. Zmíním tu dvě věci, které mi aktuálně vadí asi nejvíc.

První z nich je plánovaná změna vysokoškolského zákona. Nemá cenu, abych tu opakoval, jaké chyby dotčený dokument má. Velmi pěkně to shrnuje třeba Jan Chromý ve svém  článku. Další aktuální zprávu najdete například ve víkendových  LN. Posuďte sami, zda se českému terciárnímu vzdělávání blýská na lepší časy, anebo je to spíš jednosměrná jízdenka na konečnou - do stanice Destrukce a devalvace.

Druhým tématem, které mě pobuřuje, je úroveň státní maturity z biologie. Ještě když jsem studoval na střední škole, dostávaly se k nám pilotáže testů na jejich odzkoušení. Tehdy mi nepřišly nijak složité, ale říkal jsem si, že je to první nástřel, že je potom ztíží. Nedávno jsem narazil na výňatek testu z biologie - jak mi stouplo moje sebevědomí, když jsem ho splnil na 100 procent! Dnes odpoledne jsem se podíval na oficiální web a stáhnul jsem si plné zadání modelové písemky z biologie. Jsou tam uzavřené otázky s možností jedné správné odpovědi - za ni dostanete 2 body. Potom jsou tam otázky otevřené, kde za správné doplnění jednoho slova obdržíte body tři. Tady přikládám ukázku těch tříbodových, a tedy náročnějších úloh:
  • Napište, jak se nazývá metabolický proces, při kterém živé organismy využívají energie slunečního světla k syntéze energeticky bohatých organických sloučenin z jednoduchých anorganických látek.
  • Napište, jak se nazývá forma [hub] trvale přežívající v půdě.
  • Napište název orgánu člověka, který obsahuje Leydigovy a Sertoliho buňky a produkuje testosteron.
  • Napište, jak se nazývá hormon, jehož nadprodukce vede u člověka ke gigantismu (výška až 2,5 m), nedostatek k nanismu (výška do 1,4 m).
  • Napište, jak se nazývají buňky, které jsou součástí nervové tkáně člověka a jejichž funkcí je zajistit oporu, ochranu a výživu neuronů.
Pokud si myslíte, že jsem se spletl a omylem jsem sem zkopíroval zadání testů pro nižší stupeň gymnázia, tak vězte, že jsem se nezmýlil - bohužel.

Na závěr by se asi hodila nějaká vtipná pointa, že? V tuhle chvíli mě ale žádná neironická poznámka nenapadá, tak si ji asi odpustím. A ono je to vlastně možná dobře: vážné věci bychom měli brát vážně a omylům druhých bychom se neměli smát - obzvlášť vedou-li do záhuby.
Ruscus

2 komentáře:

Aňa řekl(a)...

Jasně a stručně řešeno. Český školství jde silně do kytek. Ať už jsou to pochybné státní maturity nebo tebou zmíněná reforma. Držme si klobouky, obzvlášť my, co se nás to všechno ještě silně dotkne.

Veronica řekl(a)...

zajímavý článek :) krásný blog :)